15. května 2020
Autor: Mgr. Karolína Pražáková, vedoucí Centra pro děti Mezipatro
Dnes je mezinárodní den rodiny. Připomíná význam rodiny v našich osobních životech i ve společnosti. Nabízí zamyšlení, jak to se vztahy v naší rodině vlastně máme, jak o vztahy uvnitř rodiny pečujeme, jak je můžeme posilovat, jak ozdravovat. Zda a jak si v rodině umíme naslouchat a být si vzájemnou podporou jak v časech radosti, tak i v náročných životních situacích.
V době pandemie COVID–19 jsou právě na rodiny kladeny velké nároky. Chrání a zabezpečují své zranitelné členy, rodiče se starají o děti, které nechodí do školy, učí se s nimi a zároveň pokračují v plnění svých vlastních pracovních povinností, aby rodinu zabezpečili finančně.
26. dubna 2020
Autor: Kateřina Hejnová (sociální pracovnice, Mezipatro)
Možná si pod vlivem všemožných výzev k šití roušek, nabídek dobrovolnictví a motivačních novinových článků, oslavujících celé řady hrdinů pandemické situace, nejen zdravotníků v první linii, ale i všech ostatních, kteří se angažují v pomoci druhým, říkáte, že toho neděláte dost. Karanténa bývá nezřídka prezentována jako příležitost, jak projevit mezilidskou solidaritu, posílit rodinné vztahy a produktivně pracovat sami na sobě. Vždyť i v minulosti
se v době karantény urodila celá řada mimořádných věcí a sociální odloučení dalo vzniknout mnoha převratným dílům a myšlenkám – kupříkladu Shakespeare napsal Krále Leara a Isaac Newton objevil zákon gravitace.
8. dubna 2020
Text zpracovali sociální pracovníci Centra pro děti Mezipatro
Současná epidemická krize klade na děti i dospělé zvýšené nároky. Plnění karanténních opatření má dopad na ekonomické i mezilidské fungování světa a zvyšuje riziko obav, úzkostí, depresí, frustrace a výkyvů nálad. I proto se rozšiřují provozní hodiny krizových linek a vzniká celá řada iniciativ, které sdružují odborníky a nabízejí lidem, kterých se současná krize dotýká na těle i na duši, krizovou pomoc a psychologickou podporu.
Jak poznám, že je čas vyhledat pomoc?
8. dubna 2020
Text zpracovali sociální pracovníci Krizové pomoci dětem Šestka
Kam se můžeš v tomto čase obrátit, když si nevíš rady?
Taky sis všiml, že nastal zvláštní čas? Škola je zavřená, z rodičů se stali učitelé. Projít se můžeš jen do jiné místnosti nebo leda tak s košem na odpadky. S kamarády se pouze slyšíš, nebo bys na ně potřeboval 3D brýle. Z povídání s domácím mazlíčkem už začínáš štěkat nebo mňoukat a prostřihl si roušku, aby sis mohl čistit zuby…
7. dubna 2020
Autor: Kateřina Hejnová (sociální pracovnice, Mezipatro)
Epidemická krize související s pandemií koronaviru COVID-19 přes noc proměnila nejen celý svět, ale i naše zaběhlé rodinné fungování. Rodiče jsou svým dětem nejen vychovateli, pečovateli a živiteli, ale také učiteli, baviči a informátory. Jsou jejich průvodci současnou situací. Školy a školky jsou zavřené, rodiče pracují z domova a žonglují pracovní povinnosti s plněním domácích úkolů dětí, anebo v tom horším případě přišli o práci úplně a musí řešit zásadní, existenční nouzi. Ventily, kterými rodiče upouštěli páru a nabírali sílu a energii, se utáhly, a stejně tak se výrazně snížily i možnosti trávit s dětmi čas na hřištích nebo v hernách.
Odborníci se shodují, že karanténa a s tím související opatření mají významný vliv na psychickou pohodu jedince a mohou vést ke zvýšeným obavám, úzkostem, frustracím, depresím a výkyvům nálad. Prožívání jedince významně ovlivňuje celý rodinný systém – děti jsou totiž od přírody vybaveny tendencí přebírat naladění svých rodičů (i to, které si myslíme, že není vidět), a proto se prožívání rodičů do dětí obtiskne, ať už chceme či ne.
7. dubna 2020
autor: Mgr. Miriam Žilková (sociální pracovnice, Mezipatro)
Pokusím se nejprve nabídnout úhel pohledu na předložené téma:
Pokud bychom označili volný čas dětí a rodičů jako pomyslnou zahradu, či chcete-li zahrádku, zvážíme, jak si ji rozčleníme, co na jejích jednotlivých částech budeme pěstovat. Zároveň máme na mysli celkový její smysl a přínosy. Rozmyslíme si tedy nepochybně, co chceme sklízet, co nám bude sloužit k potěšení, jak zahradu ochráníme, jak ji budeme udržovat apod.
Toto připodobnění zahrady a trávení volného času[¹] s dětmi provází myšlenka, že zahrada, která je pestrá, která nabízí rozmanité plodiny či rostliny i zóny k užitku i k okrase – právě taková je zdrojem mnoha pozitivních přínosů. Zároveň platí, že takovou zahradu nelze mít bez úsilí se o ni starat. Jinak bude vypadat i jiné „přínosy“ bude mít zahrada, která bude ponechána svému „osudu“, bez jakékoliv snahy o ni pečovat, nebo jí budou věnovány pouze minimalistické zásahy.
13. března 2020
Dům tří přání otevřel novou službu – Krizovou pomoc dětem Šestka. Proč byla služba otevřena a pro koho přesně je určena? Vyzpovídali jsme Dominiku a Tínu, sociální pracovnice Krizové pomoci dětem Šestka, aby nám službu představily.
Proč se Krizová Pomoc jmenuje „Šestka“? Jak název vznikl?
Protože když hodím na hrací kostce šestku, mám druhý pokus. A my chceme klientům nabídnout další cestu. A také protože dlouhodobě sídlíme na Praze 6.
29. ledna 2020
Autor: Michal Kniha (Vedoucí centra pro rodiny Delta)
S koncem ledna a června přichází i doba vysvědčení. Pro děti to neznamená nejen konec školních povinností, ale přináší s sebou i vyhodnocení půlroční školní docházky, tedy snah dítěte se něco naučit, snah učitelů dítě v předepsaných předmětech vzdělat a snah rodičů být dětem i učitelům nápomocni.
Vysvědčení je tak jakási rekapitulace proběhlého období, která by měla posloužit pro jeho vyhodnocení, tj. k tomu, aby si děti i rodiče řekli, co se povedlo (a náležitě to odměnili) a co by mohlo být příště lepší (jak to příště lépe zvládnout).
(Pokračování textu…)